vrijdag 30 september 2016

Food: Appel-boterkoek


Je zult mij nooit horen zeggen dat ik een keukenprinses ben. En geloof me, al zou ik heel erg m'n best doen, ik zou nog niet eens door de voor-voor-voorrondes komen van een programma als Heel Holland Bakt. Maar oh oh, wat vind ik bakken toch leuk. Er gaat niets boven de geur van versgebakken taart of cake. En ook al zien mijn creaties er soms verre van 'Instagramwaardig' uit, ze smaken vaak wel goed. (Ahum...)


Recepten en ideetjes pluk ik van Pinterest of uit één van mijn favoriete kookboeken. Zoals Yvestown in de keuken, dat echt een pracht van een inspiratieboek is. En die kokos-brownie, amai... Ook Goed Zoet van Nanne Hogeland staat in mijn top-3. In haar creaties geen geraffineerde suiker(s) maar zoetvervangers als kokosbloesemsuiker en dadels. Echt, die chocoladetaart... finger lickin' good. En haar worteltaart, die is gewoon haast gezond!



Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben niet van de anti-suiker brigade. En het zal best verslavend zijn maar ik ben ook maar een mens. Wel een oplettende. Gewoon een beetje je gezonde verstand gebruiken. En alles met mate hè. Dus zit er in deze appel-boterkoek een beetje 'foute' suiker. Ach kom op... life is too short, lick the bowl.

Wat je nodig hebt
- ronde bakvorm 
- (elektrische) mixer
- 200 gram roomboter (en evt. boter om de bakvorm in te vetten)
- 100 gram rietsuiker + 50 gram voor de appelvulling
- 2 eieren
- 250 gram zelfrijzend bakmeel
- 100 ml melk
- 2 friszoete appels 
- kaneel
- zout

Hoe je het maakt
- Verwarm de oven voor op 180 ºC
- Vet de vorm eventueel in met boter. Bij een siliconenvorm is dit niet nodig.
- Mix 200 gram zachte roomboter met 100 gram rietsuiker.
- Kluts de eieren erdoor met een mixer.
- Doe het bakmeel en een snuf zout erbij en spatel dit door het mengsel.
- Voeg de melk toe en meng alles goed met elkaar.
- Schil de appels en snijd in parten. 
- Meng de appels met 50 gram suiker en 1 theelepel kaneel.
- Meng 2/3 van het appelmengsel door het beslag.
- Schep het beslag in de vorm en strijk glad.
- Bekleed de bovenkant met de overgebleven appelparten.
- Bak de appel-boterkoek in 35 tot 40 minuten gaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten