maandag 12 september 2016

Meer klein geluk in je leven: 5 tips


Vroeger noemden ze me thuis 'het zonnetje in huis'. En nog steeds ben ik best wel een blije eikel. Toch leerde ik nog van alles over genieten en (klein) geluk ervaren toen ik The Happiness Project van Gretchen Rubin las. Met haar quote "The days are long but the years are short" zette ze me aan het denken.

Sindsdien probeer ik elke dag in ieder geval één geluksmoment te ervaren. En heel geleidelijk wordt dat iets natuurlijks. Gaat het bijna vanzelf. Zomaar. Wanneer mijn dochter van vier zingend (en ze is echt geen The Voice Kids-materiaal) achterop de fiets zit. Als manlief een soort van compliment geeft wanneer hij zegt "best een fijne broek heb je aan." Tijdens een ouderwets avondje stappen met een goede vriendin meeblèren met liedjes uit onze 'good old days'.

Klein geluk, groots gevoel.

Hoe kun je nou (nog) meer genieten van je leven en vaker klein geluk ervaren? Een paar tips van mij, voor jou:
  1. Start de dag met een ochtenritueel. Dit kan betekenen dat je je wekker iets eerder moet zetten. Ik doe het zo: ik steek m'n neus uit het raam of om de hoek van de achterdeur en snuif wat frisse lucht op. Dan drink ik een glas lauw water met vers geperste citroen. Daarna volgt een yogasessie of meditatie van 5 à 10 minuten. Is er tijd over voordat het hele circus begint? Dan geniet ik nog even in alle rust van mijn ontbijtje.

  2. Plan ik-tijd in. Prik een datum en houd je daar ook aan. Serieus. Maak tijd voor jezelf. Iedere maand, iedere week of misschien zelfs iedere dag? Een paar uur, een halve dag of langer. Wat jij nodig denkt te hebben. Het heet ik-tijd dus: lekker zelf bepalen. Maar echt. Doe het. En geloof me, I know... dat laatste - dus niet het plannen zelf - is het moeilijkste.

  3. Geef jezelf bloemen cadeau. Nu kun je in lente- en zomertijd natuurlijk aan de wildpluk gaan. Niets leukers dan een wilde bos boterbloemen, klavertjes en vergeet-me-nietjes. Je kunt naar je plaatselijke bloementoko gaan. Maar, je kunt ook heel luxe (en ja misschien een beetje decadent...) een bloemenabonnement nemen. Iedere maand staat 'ie weer voor mijn deur, mijn Bloomon boeket en ik word er zoooo blij van.

  4. Heb je een bad? Gebruik die dan ook. En niet alleen (zoals ik vaak doe) om te badderen met je kind. Organiseer eens in de zoveel tijd een spa-moment voor jezelf. Laat het bad vollopen, doe een masker op je gezicht, pak een goed boek of zet een fijn muziekje op en steek een paar kaarsjes aan. Een kopje kruidenthee erbij of misschien een lekker drankje (mijn favoriet is Hugo). Dubbel genieten: nodig je liefje uit.

  5. Bak een taart. No kidding. Ken je die geur van versgebakken appeltaart? Dat dus. Je denkt dat je niet kunt koken of bakken... Kun je lezen? Hou je van eten? Kun je een pollepel vasthouden? Nou, dan kun je het. Koop een mooi bakboek (mijn favoriet is Goed zoet van Nanne Hogeland) en ga aan de slag. Wat kan er nou helemaal misgaan? Dat 'ie mislukt. Nou en? Mijn creaties zien er niet altijd Instagramwaardig uit, maar who cares?

2 opmerkingen:

  1. Yeeah!! Samen swingen, ook 1 van mijn geluksmomentjes!! En wat dacht je van trotse knuffel na mijn voice of holland actie! Onbetaalbaar ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voice of Holland-actie? Vertel ;) Sorry, las deze reactie nu pas...

      Verwijderen