maandag 9 oktober 2017

Try myself: 30 dagen vegan eten


Lekker handig. Op dag één van je zogenaamde vegan challenge vrienden te gast hebben waarmee je (voordat je wist dat je aan die leuke 'uitdaging' begon) hebt afgesproken samen hapjes te gaan maken. En die ook op te eten. Lekker wijntje erbij. Gewoon een gezellig etentje. Geen driegangen-menu. Niet te moeilijk. Dat laatste is nou precies de associatie die veel mensen hebben bij vegan. Denk ik. Weet ik. Dat bevestigen althans de meeste reacties die ik krijg op deze 30-dagen-challenge. En misschien ook dat het niet lekker zou zijn. Maar voordat ik verderga (en even for the record): ik moet niks hè. Ik doe dit omdat ik het wil. Waarom? Nou let op. Dat zit zo...

Bewuster leven
Heel eerlijk? Puur uit interesse. Om erachter te komen waar nou eigenlijk dierlijke vetten in zitten. En nee. Ik ben geen wereldverbeteraar. Ik wil gewoon graag wat bewuster leven. In de hoop dat dit een beetje zal helpen. En zeker niet alleen die wereld. Mezelf ook heus. Het is net als mijn zonder-suiker-experiment een tijdje terug. Dat was echt een openbaring. Ontdekken dat suiker werkelijk waar o-ve-ral in zit. Wat me toen het meeste verbaasde was dat het ook in producten zit waarin je het niet verwacht. En dat je daardoor dus ongemerkt suiker binnen krijgt. Ook als je dit niet wilt. Want je bent je daar dus niet bewust van. Dat laatste, daar gaat het me om. Een stukje bewustwording. Niets mis mee toch?

Puur plantaardig
En zo begon ik nietsvermoedend (want ik had me dus echt amper voorbereid, dan wel ingelezen in de vegan-materie) aan week één van deze challenge. Waarvan ik trouwens al weet dat ik 'm niet ga halen. Ik wist dat ik ging zondigen, al dan niet bewust. Want wie weet nou dat er zelfs in de meeste witte wijn dierlijk 'spul' zit. (By the way: yeiks!) En ik vind dat dat oké is. Niet van die wijn. Maar dat ik af en toe zondig. Want nogmaals, ik doe dit uit vrije wil. Nu kan ik hele verhalen doen over wat voor heerlijks ik allemaal heb gekookt, welke veganistische ontdekkingen ik allemaal doe en hoe goed het voelt om puur plantaardig te eten. Doe ik niet. Ik laat - voor nu - even lekker makkelijk de beelden van al dat vegan lekkers voor zich spreken:

zoete aardappelsoep met limoen

courgetti met homemade pesto
(met edelgistvlokken i.p.v. Parmezaanse kaas)

geroerbakte tofu met avocadosalsa en
miso-worteldressing

bietenwraps met hummus en paprikaspread,
gevuld met allerlei gezonds

dhal tadka - rode linzencrème
(recept uit Bowls of Goodness)

broodje met rode biet en rucola bij Proefverlof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten