dinsdag 7 november 2017

Zelf brood bakken


Zelf brood maken. Het kwam er maar niet van. Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Maar na een all-inclusive weekend waarbij (het) eten me haast te veel werd, moest ik even terug naar de basis. Een perfect moment om dan eindelijk eens te kijken of ik - als echte doe-het-zelver (op knutsel- en kookgebied vooral) - dit zou kunnen.

Dus werd het een heel simpel broodje. Gewoon gemaakt van witte bloem, water en gist. Oh, en wat zout. Echt, dat is het. Zoals altijd easypeasy. Het enige dat je verder nog nodig hebt, naast de genoemde ingrediënten, is wat geduld. Het deeg moet namelijk wel even rijzen...



Dit is mijn recept voor een 'simpel' broodje met een knapperige korst:

Wat je nodig hebt
- cakevorm (ik gebruikte eentje van siliconen)
- evt. bakpapier
- 470 gr. witte (tarwe)bloem
- 1/4 theel. droge gist
- 355 ml. water
- 1 1/4 theel. zout

Hoe je het maakt
  • Doe alle droge ingrediënten bij elkaar in een ruime kom en meng even met elkaar.
  • Voeg het water beetje bij beetje toe en meng kort door de bloem tot het vocht is opgenomen.
  • Als het goed is, heb je nu een soort van kleffe deegbal. Dek de kom af en laat de boel 12 uur rijzen op kamertemperatuur.
  • Na zo'n 12 uren rijzen ga je aan de slag met het deeg. Bestrooi het aanrecht met flink wat bloem en leg het deeg erop.
  • Kneed en vouw het deeg van rechts naar links en terug. Doe gewoon wat goed voelt. Dat heb ik tenminste gedaan...
  • Na een tijdje kneden, leg je de deegbal op een met (weer met flink wat) bloem bestrooide schone (thee)doek. Strooi er nog wat bloem overheen en vouw de doek dicht.
  • Laat het deeg nu nog eens 2 uren rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 220 °C.
  • Doe het deeg dan in de cakevorm, eventueel met bakpapier erin.
  • Bak het brood 30 minuten afgedekt met wat aluminiumfolie.
  • Haal het folie er na 30 minuten af en bak het brood nog eens 20 minuten.
  • Het brood zou nu gaar moeten zijn. Ligt een beetje aan de power van je oven. Die van mij is nogal een oud besje... Haal het brood uit de cakevorm en laat even afkoelen op een rooster.
  • Dan: aansnijden maar want niets lekkerder dan vers afgebakken brood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten