woensdag 2 november 2016

Hotcakes


Klinkt leuk hè? Hotcakes. Je kent ze misschien ook wel als American pancakes. What's in a name. Het zijn gewoon pannenkoeken. Alleen dan wat luchtiger en romiger. En dat komt mede door de ricotta die erin verwerkt is. Ik gebruikte voor deze hotcakes het recept van Denise Kortlever van The All-Day Kitchen. Het komt uit All-day breakfast, een prachtig kookboek waar ik geregeld leuke ontbijt- en lunchgerechtjes uit haal. Denise heeft net haar tweede boek uitgebracht, All-day bowls. Met de lekkerste gerechten in een kom. Hij staat al op mijn shortlist.


Ik maakte deze pannenkoekjes overigens uit pure wanhoop... Mijn dochter heeft namelijk issues met 'normaal' ontbijten. Of eigenlijk voornamelijk met brood eten. 'Ik lust geen brood mam.' Laat het een fase zijn, of toch een kwestie van smaak. I don't care. Brood is niet heilig dus als het vervangen kan worden door iets anders, relatief gezonds. So be it. We probeerden ontbijtpap, volkoren beschuit, een krentenbol maar allen zonder groot succes. Nu is ze wel dol op maïs- en rijstwafels dus die stop ik tegenwoordig in haar lunchbox. Maar wat te doen op de vroege ochtend?

Pannenkoeken dus. Succes verzekerd toch? Not so much. 'Mama, ik wil platte pannenkoeken. Deze zijn te dik.' Zucht... Na de tweede baksessie was mevrouw wel tevreden. Ze vroeg zelfs of ze nog een tweede mocht. Grote kans dat ik morgenochtend met weer een nieuw alternatief op de proppen moet komen. Geen straf. Pak ik het boek van Denise er gewoon weer bij. Wat denk je van kwark-rozijnenbolletjes, kokos-limoenbrood of scones? Laat mij maar bakken hoor!

Wat je nodig hebt 
[voor zo'n 20 stuks]
- 250 gram ricotta
- 2 eieren
- 120 ml melk
- 100 gram (tarwe)bloem
- 1 theelepel bakpoeder
- zout
- klontje boter of (kokos)olie
- poedersuiker
- 2 (meng)kommen
- koekenpan
- handmixer
- keukenweegschaal

Hoe je het maakt
  1. Splits de eieren zodat je eidooiers en eiwit apart hebt.
  2. Meng de ricotta, eidooiers en melk in een kom. 
  3. Doe de bloem, bakpoeder en een snuf zout bij het ricottamengsel en roer het erdoor.
  4. Klop de eiwitten met de mixer tot stijve pieken.
  5. Schep het opgeklopte eiwit door het ricottabeslag. Roer niet te lang. Zo blijft het beslag luchtig.
  6. Verhit wat boter of (kokos)olie in de pan. Schep met een eetlepel kleine hoopjes van het beslag in de pan. Ik bakte telkens 4 pannenkoekjes tegelijk.
  7. Bak de hotcakes ongeveer 2 minuten per kant of tot ze goudbruin zijn.
  8. Serveer de hotcakes met poedersuiker of een andere topping zoals ahornsiroop, maple syrup, honing en/of bosbessen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten